Ugglapraktiken 08-642 51 62
Lisa Uggla - 070-202 03 04




Varje dag fick jag alltså avnjuta en behandling. Jag väljer ordet ”avnjuta”, för det var vad det genomgående handlade om. Till saken hör att många kommer till anläggningen för att genomgå utdrivningskuren ”Pancha Karma”. Den kan kännas främmande för oss västerlänningar, men baseras på gamla traditionella ayurvediska behandlingsprinciper. En sådan kur tar hela 28 dagar och innefattar följande moment:

1. Örtmedicinering som leder till kräkning

2. Örtmedicinering som laxermedel

3. Örtmedicinering via näsan

4. Örtmedicinering via ändtarmen

5. Behandling med blodiglar

I mitt behandlingsschema fanns endast ”2” ovan med, vilket räckte bra för mig denna gång, även om jag inte ska neka till att jag var lite nyfiken på hela proceduren. De som gått igenom en traditionell Pancha Karmakur vittnar om en mycket verksam utrensnings- och föryngringsprocess. Förutom de ovan nämnda behandlingsstegen så ingår i Pancha Karma även massage och andra kroppsbehandlingar.

Redan dag två var mitt behandlingschema fastställt. Dr Viswanathan hade tagit hänsyn till min konstitution och preliminära dosha (som slutgiltigt fastställdes vid periodens slut) och min målsättning med vistelsen. I mitt fall handlade det om att gå ned såväl i vikt som i varv.

Detta spännande behandlingsschema fick jag i min hand dag 2:

”Body Rejuvenation therapy for 12 days”

28.02.08 Abhyangam

29.02.08 Abhyangam, siro dhara

01.03.08 Padabhyangam, mukhalepam

01.03.08 Udwartanam, kizhi

02.03.08 Udwartanam, kizhi

03.03.08 Udwartanam, kizhi

04.03.08 Udwartanam, kizhi, ksheera dhara

05.03.08 Udwartanam, kizhi, ksheera dhara

06.03.08 Udwartanam, kizhi, purgation

07.03.08 Abhyangam, mukhalepam

08.03.08 Abhyangam, ksheera dhara

09.03.08 Abhyangam, ksheera dhara

10.03.08 Abhyangam, mukhalepam

Av förståeliga skäl förstod jag inte så mycket. Men, knappa två veckor senare var jag ordentligt genomarbetad och lite mer familjär med den ayurvedisk terminologin och behandlingsteknikerna.

En behandling gick kortfattat till på detta sätt:

1. Jag träffar doktorn och gick igenom dagsläget. Han kollar blodtrycket och ordinerar ev. någon ny medicin. I förekommande fall uppdateras massören. Massören jobbar (till skillnad från vad vi är vana vid) på ordination av läkaren. (Pulsdiagnostik förekom inte alls, det lärs tydligen inte längre ut på universitetet, något jag förvånades över).

2. Usha tar över. Man startar sittandes på en pall, helt utan kläder. Håret och ansiktet masseras, med rikligt med olja. Den minutiösa behandlingen fortsätter på bänk. Även i duschen blir man insmord med ett ayurvediskt preparat.

3. En stunds relax i loungen med ett glas varmt örtvatten. Hela sekvensen tar 1,5-3 timmar.

En kort inblick i teknikerna

Abhyangam, som jag inledde mitt program med, var ett gott exempel på en antistressbehandling. Abhyangam är helkroppsmassage med olja, alltså den behandling som jag och mina medresenärer inledde vistelsen med. Ett mycket bra sätt att komma ned i varv, och öppna mentala dörrar till vidare beröring. Man får dock inte vara alltför blyg. Här som i alla övriga behandlingar har man som sagt inte en tråd på kroppen.

I massagen används genomgående betydligt mer olja än vad som är legio i svensk klassisk massage. Teknikerna skiljer sig också. Greppen kunde närmast beskrivas som djup effleurage, relativt snabb och bestämt utfört, där hela muskelbuken involverades. Syftet är ju inte i första hand att åstadkomma en muskelfysiologisk förändring, därför påminner behandlingen mer om spamassage än idrottsdito. Dock var Usha noga med att fråga (på en blandning av malayala och engelska) hur djupgående jag önskade massagen. Hon blev snart varse att jag föredrog den djupare typen.

I massagen ingick också ”daskningar” med öppen handflata. Min kropp fungerade tydligen som en gigantisk resonanslåda, hela byggnaden blev varse när jag låg på bänken. Usha bara skrattade när jag anklagade henne för att utföra ”spanky veda”!

Ksheera dhara/siro dhara betyder ”huvud” och ”kontinuerligt flöde av en vätska” Kokosmjölk eller olja med örter hälls i ert rytmiskt flöda över panna, och leder i regel till mycket djup avslappning. Vätskan är utvald av läkaren för att passa doshan.

Ksheera dhara är en väl beprövad metod mot stress, sömnlöshet, huvudvärk med mera. BILD

Redan i början på min vistelse fick jag klarhet i vad repet som hängde från taket skulle användas till. Efter sedvanlig mjukstart på pall ombads jag ta plats på en dyna på golvet. Usha greppade repet och använde det för att få balans och kraft när hon genomförde en helkroppsmassage, padabhyangam, denna gång med sina fötter! Ännu en annorlunda, kraftfull upplevelse som också erbjuder ett sätt till omväxling och avlastning för massören.

Denna djupgående massage avrundades med en ansiktsbehandling, mukhalepam. Usha la en mask bestående av frukt, bl a avocado, och örtpuder. Efter det en lätt ansiktsmassage med en speciell, intensivt röd ansiktsörtcreme.

Dag tre ansågs jag mogen för en dubbelhändig pudermassage, udwartanam. En ny erfarenhet för mig, även om jag länge varit sugen på att testa den synkroniserande känslan med två massörer. Och verkligen; det var en spännande och intensiv upplevelse. Usha och hennes kollaga Valsala var imponerande samspelta. Det var viktigt, så fort de tappade flödet i samarbetet reagerade kroppen instinktivt. Pudret i massagen, som innehöll en ayurvedisk örtblandning, var till för att reducera kroppsfettet och öka cirkulationen. Det kändes som en slags peeling. Behandlingen upprepades flera dagar i sträck, först då kan man se en effekt på vågen.

Pudermassagen avrundades med en helkroppsmassage följd av ”hot applications”, kizhi, en intensiv värmebehandling där Usha ”bankade” mina muskler med mycket heta knyten fyllda av örter och växtblad. Efter två timmar med detta generösa omhändertagande gled, eller snarare leddes jag ut ur behandlingsrummet med en känsla av att verkligen blivit genomgången!

Som synes i behandlingsschemat fick jag vid ett tillfälle komplettera behandlingarna med en utrensning via tarmen. Det var inte lika ”dramatiskt” som det låter; fick käka laxermedel på kvällen, dan därpå fick jag av förklarliga skäl skippa yogan och frukosten.

Lunch

Efter en genomgången behandling satt det fint med (en av) dagens höjdpunkt(er); lunchen! 13.30, en ypperlig tidpunkt åtminstone för mig, var buffén uppdukad. Läckra sallader, vegetabilier av rang och kanske ”lemonrice”, en av de fräschare kolhydratalternativen jag smakat på. Se recept nedan, kockarna lärde generöst ut sina kunskaper på en matlagningskurs. Jag beslöt mig resolut för att finkamma mina Södermalmskvarter efter en ayurvedisk lunchrestaurang. Dock med vissheten att denna miljö är svår att återskapa. Mums!

 

Vidare till del 6